Beschamende politieke vertoningen, maar gelukkig een stabiele Dordtse VVD

30 september 2021

Door De Dordtse VVD

Zes van de 7 leden van de fractie van Beter Voor Dordt zijn opgestapt. Zij heten inmiddels de fractie Nijhof. Een zoveelste beschamende vertoning waar onze inwoners echt niet beter van worden. Vorige week hadden we in de gemeenteraad het zogenaamde duidingsdebat. Wat betekent dit voor de coalitie met nu een ruime minderheid van 14 zetels en kan, nu Sleeking ook met pensioen is gegaan, het college verder met 4 wethouders? Ons antwoord is dat het kan met een minderheid en ook met vier wethouders.

Een minderheid heeft niet onze voorkeur, maar als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan; en het kan. Want deze periode zijn namelijk vele stukken met grote meerderheden aangenomen en dus ook met steun van oppositiepartijen. Zeer veel moties en amendementen zijn met wisselende meerderheden over coalitie en oppositie heen aangenomen. Het kan dus, zolang we ons verstand blijven gebruiken en het belang van de stad voorop zetten. Bovendien heeft de fractie Nijhof beloofd het coalitieprogramma te blijven steunen. Vier wethouders is wel het naadje, maar het kan omdat we het laatste half jaar geen nieuw beleid meer ontwikkelen. Je regeert namelijk niet over je graf. Maar wel volop focus op de uitvoering van alle raadsbesluiten en goede plannen. De grote meerderheid van de raad dacht daar ook zo over. Maar wat vindt onze inwoner hiervan?

Ik hoorde behoorlijk wat mensen zeggen; wat een gedoe weer bij Beter voor Dordt. Moeten die lui niet bezig zijn met het besturen van de stad in plaats van ruzie maken, weglopen en met zichzelf en hun eigen carrière bezig zijn? Dit gedoe schaadt het toch al broze vertrouwen van onze inwoners in de landelijke en lokale politiek. D66 die onderling ruzie maakt omdat men elkaar verwijten maakt over hoe sommigen in de raad zijn gekomen. BVD die elke raadsperiode in grote of minder grote brokken uit elkaar valt. Dit keer omdat één van de fractieleden geen wethouder kan worden. En dan de SP die al eerder deze periode uit elkaar viel wegens onderlinge problemen. Dit is allemaal erg zorgelijk en schreeuwt om een stabiele en betrouwbare partij die problemen aanpakt.

Zonder enig voorbehoud kan ik zeggen dat de Dordtse VVD zo’n stabiele en betrouwbare club is. Ik ben daar als fractievoorzitter oprecht trots op. We hebben deze periode een heel sterk team waarin niemand voor eigen belang is gegaan; maar voor het belang van de stad en van de Dordtse VVD. Een team waarin iedereen de handen echt uit de mouwen steekt en waarin free-rider gedrag echt niet op prijs wordt gesteld. Elkaar successen gunnen, naar elkaar luisteren, als het moet elkaar aanspreken op de inhoud en niet op de persoon en anderen voor het voetlicht zetten is bij ons heel normaal. En mensen die elkaar qua competenties erg goed aanvullen. Waar de één een goede debater is, is de ander zeer zichtbaar in de stad en haalt daar bruikbare informatie op. Waar de ander bestuurlijk sterk is, wordt die scherp gehouden door een ander met een goede politieke antenne. En dat wordt gezien en erkent binnen en buiten de raad. Iedereen roept dat wij de grootste partij worden. Maar we laten ons niet in slaap sussen.

Want als we denken dat we hebben gewonnen, hebben we bij voorbaat verloren. Dan gaan we achterover leunen, verliezen we de focus en de scherpte. We weten pas of we hebben gewonnen als de stemmen zijn geteld. Daarom moeten we nu vol gas verder op de campagne. We zijn al in vele wijken geweest met canvassen, hebben werkbezoeken gebracht en er vele zullen volgen.

Op social media zijn we goed zichtbaar en ook in de stad. Iedereen die een steentje kan bijdragen is van harte welkom. Dat mag natuurlijk ook financieel, want campagne voeren kost veel geld, heel veel geld. Wil je weten hoe je kan bijdragen? Mail je vraag/suggestie naar info@vvddordrecht.nl.

Marc Merx,