Fractievoorzitter Marc Merx: Pas goed op elkaar

Pas goed op elkaar

Deze keer geen bericht zoals u van ons bent gewend.

Want Dordrecht is nu al een aantal weken in de greep van het Coronavirus. Bijna alles dat begin deze maand nog vanzelfsprekend was op ons eiland, is dat nu niet meer. Vele Dordtenaren zitten binnen, volgen het nieuws, proberen de kinderen les te geven en te amuseren en ook nog thuis te werken. Andere Dordtenaren zijn dag en nacht in de weer om voor anderen te zorgen in de gezondheidszorg, voor de veiligheid en om de schappen te vullen. Vele Dordtenaren laten hun blijk van waardering voor deze mensen op vele manieren zien. Wij zijn trots op de veerkracht van de ondernemers, het stadsbestuur, de zorg en alle andere Dordtenaren die massaal hun schouders eronder zetten. Ons eiland toont veerkracht, ondernemerschap en saamhorigheid.

Helaas zijn er ook nog steeds die alle adviezen en noodverordeningen in de wind slaan, de gezondheid van zichzelf en anderen in gevaar brengen en het noodlot tarten. Ze vinden het nodig om coronafeestjes te houden, met z’n allen naar de Merwelanden te gaan of anderen in het gezicht te spugen. Wij steunen de burgemeester, de politie en handhaving in de aanpak van dit wangedrag.

Wij als fractie van de Dordtse VVD zitten ook thuis, maar niet stil. Dordrecht is de eerste stad van Nederland waar door de gemeenteraad digitaal wordt vergaderd. Dankzij aanpassingen in de wet kunnen we straks ook digitaal besluiten nemen. De stad is ons namelijk te veel waard om in deze crisis links te laten liggen. Bovendien vragen wij van alle Dordtenaren flexibiliteit en creativiteit om er het beste van te maken. Tja, dan kan de gemeenteraad zelf  niet achterblijven. Het stadsbestuur gaat gewoon door en het verder bouwen aan onze mooie stad ook. Want ook aan deze crisis komt een einde en dan willen wij niet te veel achterstallig werk hebben en klaar staan voor dan ongetwijfeld grote uitdagingen.

Ik wens u namens de gehele fractie veel gezondheid en voorspoed toe, en vooral een tijd waarin alles weer normaal is. Tot die tijd; blijf thuis en let een beetje op elkaar en tik eens op het raam van die eenzame buurtbewoner en vraag hoe het gaat.

Marc Merx