Niet wegkijken, maar parkeerproblemen aanpakken!

Bij de behandeling van de begroting hebben wij ons wederom hard gemaakt voor het oplossen van het parkeerprobleem in diverse wijken. In sommige de wijken in onze stad is sprake van een zeer hoge parkeerdruk. Hierdoor kunnen mensen als ze thuis komen van hun werk, de auto vaak niet meer in de straat parkeren. Vanuit diverse wijken en bewoners ontvangen wij hier regelmatig klachten over. Wij vinden het belangrijk om voor deze wijken met oplossingen te komen voor dit probleem.

Een deel van de overlast lijkt zich voor te doen door de vele bedrijfsbusjes die te vinden zijn in deze wijken. Deze busjes staan 's avonds en in het weekend veelal stil en houden vele plekken in de straat bezet. Daarnaast zijn deze busjes vaak dermate groot, dat er gevaarlijke situaties ontstaan waarbij spelende kinderen ineens achter een geparkeerde bus vandaan schieten.

Wij willen dat de gemeente gaat onderzoeken of het elders parkeren van de bedrijfsbusjes leidt tot een verlaging van de parkeerlast. Als dit inderdaad bijdraagt aan het oplossen van de problemen in de wijken, zien we graag een passend alternatief in de buurt voor deze busjes, zodat de eigenaren dicht in de buurt en op een voldoende beveiligde parkeerplaats hun bus kwijt kunnen. Wij willen uiteraard geen algeheel verbod op busjes in onze stad. Een loodgieter moet gewoon zijn klant kunnen bereiken en daar zijn auto kunnen parkeren. Een ondernemer in de binnenstad moet gewoon bevoorraad en gelost worden. Daarover is wat ons betreft geen discussie.

Met deze oplossing komen we met een voorstel zowel de bewoners in de wijk en de eigenaren van de busjes mee geholpen zijn. Door deze oplossing hoeft er niet nog meer groen in de wijk te worden opgeofferd voor extra plekken. Andere politieke partijen noemde als mogelijkheid het invoeren van betaald parkeren in de woonwijken. Dit is voor ons geen gewenste oplossing.

Wanneer de gemeente constateert dat het elders parkeren van de bedrijfsbussen niet in voldoende mate oplossing biedt voor dit probleem, willen we dat de gemeente alternatieve oplossingen met de bewoners gaan bekijken om te kijken hoe dit opgelost kan worden.

Voor uw straat:

• Weer je eigen auto voor de deur
  • Vergroten van de verkeersveiligheid in de woonwijk
  • Er hoeft geen extra groen te sneuvelen voor het creĆ«ren van extra parkeerplaatsen
  • Verbetering van de leefbaarheid in de wijk

Voor de eigenaar van een bedrijfsbus:

• Een beveiligde locatie voor je bus, zodat je dure lading veilig staat
  • Een parkeerplaats in de buurt