Nieuwjaarsboodschap van Maarten Burggraaf aan alle Dordtenaren

Dordtenaren,

Kennen jullie nog die goede oude tijd? De tijd waarin er geen problemen waren in Dordrecht? Geen armoede, geen criminaliteit, geen pijnlijke belastingen?

Ik ook niet.

Dordrecht heeft een roemruchtige geschiedenis, het bracht helden voort zoals de gebroeders De Witt. Johan en Cornelis werden gelyncht in Den Haag, maar vereerd in Dordt. Zij waren het die de brutaliteit en het lef hadden om als Nederlanders de veel grotere Engelse vloot aan te vallen op de Theems, en zo veiligheid naar huis te brengen. Dit soort doorzettingsvermogen is nooit verloren gegaan in deze stad. Een stad waar aanpakkers wonen. Een stad naar mijn hart.

Ik ben helaas geen geboren Dordtenaar. Maar het beste dat daarop volgt - een zelf gekozen Dordtenaar.

Dordrecht heeft de afgelopen jaren problemen gekend - het hele land heeft problemen gekend. Maar wij gaan nu een mooie tijd tegemoet. Een tijd waarin weer geïnvesteerd kan worden in de stad.

Ik zie de eerste beginselen van dit herstel, een tal van ondernemers zijn gestart met prachtige projecten. Dit alles zorgt voor veel meer banen in de stad!

De stad is mooier dan ooit. Maar we zijn er nog niet!

Wij zijn gigantisch optimistisch voor de toekomst. Dordrecht wordt niet alleen een nog prachtigere plek voor de dagjesmensen. Nee, het wordt ook weer een prachtige plek voor de normale Dordtenaar. Een plek waar je je thuis voelt.

Er zijn ook pijnlijke punten die wij willen aanpakken. De Dordtse VVD is een partij die staat voor een effectieve overheid. Een overheid die werkt voor de inwoners van haar stad, maar niet een overheid die nodeloos projecten tegen de zin van haar burger opdringt. En zeker niet een overheid die niet luistert naar de wensen van haar burgers.

Het leven in Dordrecht kan ook een schaduwkant hebben. Onze stad staat helaas ook bekend om haar werkeloosheid.

Soms worden de problemen je te groot en kan het zijn dat je het even niet meer weet. Dan stapelen de moeilijkheden zich alleen maar op en wordt de kans steeds kleiner op het vinden van een baan. Ik zet mij dagelijks in om de bedrijvigheid te vergroten om ervoor te zorgen dat iedere Dordtenaar die kan en wil werken te helpen aan een baan waar je trots op mag zijn.

Als liberaal vind ik dat je moet kunnen groeien tot aan de hemel. Maar als je dan valt, dat er een vangnet moet zijn. Ik ben geen voorstander van een stad geplaveid met rubberen tegels, waarin je op een zo’n veilig mogelijke koers van start naar finish wordt geleid.

De bijstand is een bijzonder goed van ons land. Het geeft mensen de zekerheid dat, wanneer er geen mogelijkheden meer lijken te zijn, er toch een inkomen is. Dit systeem moet bewaakt worden.

Op dit moment zie ik dat er veel mensen in onze bijstand zitten die niet eens de Nederlandse taal spreken. Er is een taaleis en die moet wat mij betreft gehandhaafd worden!

Maar goed, Dordtenaren, we hebben een bijzondere periode achter de rug. Een feestelijke maand waarin we met de mensen die we liefhebben samenkwamen en het gezellig hadden. De afgelopen Kerstmarkt en Santarun waren niet alleen weer succesvol, maar gaf me ook dat warme gevoel van samenzijn en gezelligheid. Maar we hebben ook een bijzondere periode voor ons liggen. De verschillen in onze stad zullen ruimschoots uitgemeten gaan worden. Tot aan het onfatsoenlijke toe.

Wij houden ons verre van dit gedrag.

Ons team staat klaar om met veel ambitie en optimisme de problemen van de stad aan te pakken. Wij beloven geen dromen, maar een realistische visie voor de stad. Want hoe groot de VVD hier ook wordt. Voor Dordt zullen wij ons altijd inzetten!

En voor nu, wens ik u een bijzonder goed en veilig 2018! Aan de slag!