Plannen Damplein enthousiast ontvangen door bewoners!

Robin hoe zien de plannen er uit?

De plannen zijn vooral gericht op een fijner verblijfsplein voor alle doelgroepen. In de huidige opzet is het vooral een parkeerplein. In het nieuwe ontwerp hebben we een veel ruimer en groener plein weten te creëren. Tegelijkertijd zijn we er in geslaagd om ook nog 4 extra parkeerplaatsen te creëren; voldoende parkeerplek was een randvoorwaarde van de gemeente. Op deze manier is het voor omwonende, bezoekers en winkeliers in alle opzichten een flinke vooruitgang!

Hoe is het om als bewoner zelf het plein te mogen inrichten?

Een plein waar je zelf veel gebruik van maakt zelf ontwerpen is natuurlijk erg leuk. Bovendien hebben we binnen de werkgroep veel discussies gehad, waarbij je duidelijk kon merken dat iedereen het beste voor heeft met het plein.

Wat moet er nog gebeuren om een nieuw Damplein te krijgen?

We hebben veel enthousiaste reacties gekregen bij de presentatie van de plannen. Tegelijkertijd is het nog even spannend, omdat we met het huidige ontwerp en materiaalkeuze het beschikbare budget iets overschrijden. In de plannen voor het plein is tevens de verbindingsweg tussen Dubbelsteynlaan West en de Rechte Zandweg betrokken, in tegenstelling tot het oorspronkelijke plangebied. Als deze verbindingsweg niet ook wordt aangepakt, blijft het een te beperkt plein. Juist een “plint-tot-plint plein” zorgt voor een veel overzichtelijker en rustiger plein en zorgt voor een prettig verblijfsgebied. Het betrekken van de weg in het plan vergt wel ruim een ton extra budget van de gemeente.

Uiteindelijk zijn er altijd zaken waarop bespaard kan worden, maar de vraag is tegelijk of dit wijs is. In het ontwerp zijn we uitgegaan van veel ‘gebakken materialen’ en veel groen. Dit draagt niet alleen bij aan de sfeer en uitstraling, maar het gebakken materiaal houdt veel langer zijn waarde vast en gaat een stuk langer mee. Ook de keuze voor meer groen en kleinere klinkers draagt bij aan het beter kunnen vasthouden en verwerken van grote hoeveelheden neerslag. Dit is iets wat steeds belangrijker wordt, zeker gezien de relatief hoge ligging van het plein ten opzichte van de rest van de wijk. Om dit nu mee te nemen in de plannen is een relatief kleine investering, maar met een groot gewin!

Tot slot zou een fontein een hele mooie toevoeging zijn voor jong en oud. Die valt buiten het budget, maar pakken we op door naar alternatieve manier van financiering zoals Crowdfunding en/of sponsoring te zoeken.

Extra budget? Hoe staat VVD Dordrecht daar tegenover?

De gemeenteraad heeft vooraf kaders meegegeven waar de betreffende weg buiten viel. De plannen zien er fantastisch uit en roept de vraag op of het plein wel compleet is als je de weg niet aanpakt. Als de wijk enthousiast is over deze plannen, dan gaan we wat ons betreft in de raad de discussie aan of we het kader niet wat op kunnen rekken en deze weg erin kunnen betrekken door wegenonderhoud naar voren te trekken. "Het zou zonde zijn om een nieuw plein te starten met een rafelrand zegt VVD gemeenteraadslid Maarten Burggraaf. Maar alles wel in de juiste volgorde, dus eerst het eindplan afwachten inclusief reacties van de wijk en de kosten voor het jaarlijkse beheer.